Η «Φάμπρικα Παραγωγής Αμόρφωτων» πήρε πιστοποίηση…

 

 

Η "Φάμπρικα Παραγωγής Αμόρφωτων" πήρε πιστοποίηση… Του Θοδωρή Γιάνναρου

Η έκθεση της Κομισιόν για την παιδεία στην Ελλάδα το 2016 χαρακτηρίζει ως μόνιμα τα χρόνια προβλήματα τής «κάτι σαν εκπαίδευση” στη χώρα μας, ενώ παράλληλα ξεμπροστιάζει τον πρώην υπουργό παιδείας, Νίκο Φίλη, κρίνοντας τις αλλαγές και τις… μεταρρυθμίσεις του ως πλήρως ανεπαρκείς και αποτυχημένες, καθώς οδήγησαν στην απόλυτη υποβάθμιση του ρόλου αυτού που ονομάζεται «σχολείο”.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σήκωσε τα μανίκια και έπιασε δουλειά, σε μία προσπάθεια, να βγάλει κάποια άκρη με τα τεκταινόμενα στον περιφρονημένο χώρο της μόρφωσης των παιδιών κάποιων χωρών, μεταξύ των οποίων, σε περίοπτη θέση, φιγουράρει και η  Ελλάδα… Διαπίστωσαν λοιπόν οι εμπειρογνώμοεές πως σε τελευταία ανάλυση τίποτα δεν πάει καλά,  ότι κακώς έχει διακοπεί από την κυβέρνηση ΣυΡιΖα, για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους, η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών που τις στελεχώνουν, ενώ επισημαίνει τις απογοητευτικές επιδόσεις των μαθητών στην ανάγνωση, στις ξένες γλώσσες και στα μαθηματικά. Μιλάνε, ακόμα, και για ένα «ψηφιακό αναλφαβητισμό” των Ελληνόπουλων. Τέλος, οι ειδικοί επιστήμονες που ασχολήθηκαν με τη μελέτη του… Ελληνικού Μοντέλου της Παιδείας, διαπίστωσαν και ένα απόλυτο αλαλούμ, σε ό,τι αφορά στις ειδικότητες των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε δημόσια σχολεία… Παρατηρείται το φαινόμενο της «παρά φύσιν” διδασκαλίας, όπου φιλόλογοι διδάσκουν ιστορία, φυσικοί διδάσκουν χημεία, ή το αντίθετο, ενώ το μάθημα της γεωγραφίας διδάσκεται απ’ όλες τις ειδικότητες κ.ο.κ.

Όσον αφορά στο σχέδιο «Αθηνά”, που ξεκίνησε στις αρχές του  2012 με στόχο την αναδιάταξη του χάρτη στην τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα αποτελέσματα και εκεί είναι απογοητευτικά, αν όχι τραγικά…  Και έτσι, το σχέδιο »Αθηνά» για την περίοδο 2012-2014 δεν είχε ουσιαστικά αποτελέσματα. Το σχέδιο συνέβαλε θεωρητικά, αλλά, ασκόπως και προχείρως, μόνο στη συγχώνευση 120-130 πανεπιστημιακών τμημάτων, και τίποτε άλλο. Στην πράξη, όμως, το σχέδιο αυτό απέτυχε παταγωδώς στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό, καθώς πολλά από τα τμήματα που συνενώθηκαν δεν διέθεταν, στην πραγματικότητα, ούτε πανεπιστημιακό προσωπικό, αλλά ούτε καν σπουδαστές για τα νέα τμήματα.

Εν κατακλείδι:

Θεωρήθηκε από την Κομισιόν μέγα λάθος η κατάργηση της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, όπως και εκείνη των εκπαιδευτικών, με δεδομένη τη θετική επίδραση που θα μπορούσαν να έχουν η αυτονομία και η λογοδοσία στις εκπαιδευτικές επιδόσεις. Για τον λόγο αυτόν θεωρείται προβληματικό και ανορθολογικό το  ότι έχουν διακοπεί όλες οι διαδικασίες για την αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και για την ατομική αξιολόγηση όλων των διδασκόντων εκπαιδευτικών, όχι μόνο στη δημόσια αλλά και στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Τα νέα ολοήμερα σχολεία, που λανσαρίστηκαν μετά βαΐων και κλάδων,  φέτος, αποτελεί υποβάθμιση ολκής… Πρόκειται για τη λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του νέου ολοήμερου σχολείου. Ο νόμος δεν προβλέπει την οργάνωση ολοκληρωμένων απογευματινών δραστηριοτήτων μετά τη λήξη της πρωινής ζώνης, όπως είχε ρητά ειπωθεί από τους εισηγητές.

Οι νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα πάσχουν από υψηλό έλλειμμα  δεξιοτήτων όπως, κυρίως, σε ανάγνωση και μαθηματικά, με απογοητευτικές επιδόσεις, όπως αναφέρονται από τους διεθνείς διαγωνισμούς PISA. Επίσης, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 26η θέση σε σύνολο 28 κρατών-μελών, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας για το 2016 οι επιδόσεις είναι απογοητευτικές. Η συμμετοχή των ενηλίκων μαθητών στην εκπαίδευση ανήλθε σε 5,5% για το 2015, απέχοντας σημαντικά από τον μέσο όρο της Ε.Ε., που βρίσκεται κοντά στο 11%.

Οι εκπαιδευτικοί είναι σχετικά μεγάλοι στην ηλικία και έχουν πολύ χαμηλές οικονομικές απολαβές. Λίγο λιγότεροι από τους μισούς στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από το 1% είναι κάτω των 30. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το 39% έχει ηλικία από 40 έως 50 ετών, με πολύ χαμηλότερους μισθούς, από ό,τι σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ και μέχρι το τέλος του 2017 θα παραμείνουν σταθεροί ως προς τα πάνω… αλλά αβέβαιοι ως προς τα κάτω όρια,  με έναν σκοπό και μόνο, την με κάθε τρόπο και κόστος περιστολή των δαπανών του δημοσίου…

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν οδήγησε στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό και στην πράξη απέτυχε οικτρά. Εκτός όμως της αποτυχίας στον τομέα του οικονομικού εξορθολογισμού, περιορίστηκε σημαντικά η αυτονομία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ εκμηδενίστηκε και ο ρόλος των συμβουλίων.

Τα νέα σίγουρα δεν είναι καλά… το ίδιο και οι προοπτικές. Ας ελπίσουμε πως μετά από αυτή την κόκκινη κάρτα της Κομισιόν, οι κυβερνώντες θα διαχειριστούν το πηδάλιο του σκάφους της εκπαίδευσης λίγο πιο καινοτόμα και με περισσότερη τόλμη και αρτιότερο σχεδιασμό, πριν η επόμενη κόκκινη κάρτα έχει χρώμα ελληνικό και είναι άμεσα εξαργυρώσιμη στις εκλογές που καλπάζουν, ήδη…

*Ο Θοδωρής Γιάνναρος είναι Μοριακός Βιολόγος, τ. Διοικητής του Νοσοκομείου «Ελπίς”, & Μέλος του «Τομέα Υγείας” της Νέας Δημοκρατίας.

πηγη

http://www.capital.gr/arthra/3172628/i-famprika-paragogis-amorfoton-pire-pistopoiisi

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s